נשארים בעיר

בעשור האחרון חל שינוי מהותי בטעמו של הצרכן ובאורח החיים שהוא מקיים בערים הגדולות בעולם.

לצד מגמות שמקדמות שמירה על איכות הסביבה והעדפה לחיים ברי קיימא, הלכה ועלתה הצפיפות העירונית ואתה מחירי הנדל"ן. תפיסה חדשה, מיקרו ליבינג, נותנת מענה למגמות ומאפשרת דיור עירוני במיקום מרכזי ובתקציב הגיוני.

בשנות ה-90 כולם רצו לגור בוילה מרווחת בפרברים מבוססים, אחר כך צמחו מגדלי מגורים ושינו את קו המתאר של רקיע העיר, יוקרתם של מגורים במגדלים עלתה והשאיפה לווילה מרחפת שלטה בכיפה. העיר שלרגע איבדה מזוהרה חזרה לעניינים ופרחה, גם בזכות תכניות כמו תמ"א ופינוי בינוי. בשיא התנופה האורבנית הגיעה השנה האחרונה ואיתה מגפת הקורונה, והוכיחה מעל לכל ספק שתפיסת המגורים שלנו היא ראי למגמות השולטות בתרבות שלנו ותגובה לאירועים הנוכחים בחיינו.
המגפה העולמית גרמה לטלטלה בכל תחומי החיים והעמידה למבחן את תפיסות החיים שלנו ואיתן את תפיסות המגורים שלנו.
בימי הסגר הראשון היה נדמה שכולם מחפשים מרפסת או דשא, שאנשים נוהרים ושוכרים צימרים בגליל או במדבר ושהפרברים הפכו שוב למשאת נפש. "היום, אחרי שלושה וחצי סגרים אנשים מבינים שבית גדול עם דשא הוא לא הפתרון. אחרי שנה של מגיפה ושבועות רבים של סגר לאנשים נמאס להיות בבית. הם עושים הכל כדי לראות בני אדם, מחפשים אינטראקציה ומבקשים לחזור לעבודה במשרד, גם אם זה רק למספר ימים בשבוע", אומרת אדריכלית רוני אביצור מסטודיו XS המתמחה בתכנון דירות עירוניות. היה נדמה לרגע שהקורונה הופכת את העיר ללא רלוונטית. אבל דווקא עכשיו רואים את כוחה של העיר הצפופה לעומת הפרברים, ולו בשל העובדה שהכל זמין וקרוב".


"ככל שהקרקע יקרה יותר, הדרך היחידה להתגורר במיקום הכי מרכזי בישראל הוא בדירה פרקטית המתוכננת על פי צרכי הדייר"
חלל מרכזי – דירה בסגנון Cortado. תכנון אדריכלי ונגרות סטודיו XS. הדמיות סטודיו בונסאי


הקאמבק שעושה העיר בעשור האחרון, העלייה במודעות לצורך בחיים ברי קיימא והעלייה בצפיפות הובילו לצורך ביצירת פתרונות דיור חדשים. תורת המיקרו ליבינג היא אחד מהם ודירות המתוכננות לשיטתה הפכו לפתרון מקובל במרכזי ערים גדולות בעולם. הדירות, ששטחן מצומצם באופן יחסי, מתוכננות באופן חכם ופונקציונלי שיוצר תחושת מרחב גדולה. הדבר מתאפשר הודות לתכנון החלל, אלמנטים ייחודיים בעבודת נגרות ופריטי ריהוט חכמים וייעודיים. "אלמנט אחד בדירה יכול לתת מענה למספר צרכים – האי במטבח, לדוגמה, יכול לשמש כמשטח לבישול, שולחן לארוחה המשפחתית, צד אחד שלו לאחסון, בצד השני ניתן למקם טלוויזיה שפונה לסלון ובפאה שלישית להסתיר מכונת כביסה ומייבש", אומרת אביצור.
"לאחרונה עיצבנו 33 מ"ר למשפחה בת 5 נפשות. את המסדרון, שהוא בעצם שטח מבוזבז שמשמש בשגרה רק למעבר, הפכנו לחדר משחקים ועבודה. 14 מ"ר הפכו לחדר עבור שני ילדים באמצעות ריהוט מתוחכם שמצד אחד מאפשר פרטיות ומצד שני מנצל את השטח עד תום", מוסיף אדריכל עופר רוסמן מסטודיו XS.


משרד ביתי בחדר השינה בעיצוב סקנדינבי
תכנון אדריכלי ועיצוב בנגרות סטודיו XS, הדמיות סטודיו BSD 3D.


בישראל התופעה הזאת חדשה.

"דירות במתכונת המוכרת לא מתוכננות כמו שצריך ולכן אנחנו צריכים לשנות את המונחים הבסיסיים עליהם גדלנו, למשל לוותר על ספירת חדרים כמדד לביטוי של גודל הדירה. כאשר שטחו של החלל קטן, המונח 'חדר' מגביל. למה לחשוב בטרמינולוגיה של 'חדר שינה' ולא בכזו של 'מקום לישון בו', וכך גם לא צריך 'חדר עבודה' אלא 'מקום לעבודה'. בדירות קטנות כל מ"ר נחשב ולכן, למשל, בדירה שבה הדיירים לא מרבים לבשל, אבל כן נהנים לארח נתכנן משטח עבודה מינימלי ונרכיב על גבי האי פלטה נעה שמאפשרת עוד מקום ישיבה כשמגיעים אורחים. למעשה, אין סוף לפתרונות אם מסכימים לצאת מהקופסה. יש לנו דירה שתכננו ובה, בהסכמת הלקוחות, ביטלנו את שירותי האורחים כדי לא לאבד שטח מיותר. יצרנו חדר רחצה עם שתי כניסות – אחת מכיוון הסלון ואחת מחדר השינה – והן מאפשרות לו לתפקד גם כשירותי אורחים וגם כחדר רחצה".

מיקרו ליבינג גם בישראל

החודש משיקה קרסו נדל"ן, לראשונה בישראל, פרויקט של דירות קומפקטיות המתוכננות על פי עקרונות המיקרו ליבינג. פרויקט "ME-CRO" באבן גבירול 144-146 בתל אביב, מציע 33 יחידות דיור למכירה (מתוך 50) שייבנו בשני בניינים חדשים.
שטח הדירות נע בין 42-82 מ"ר, ותכנון הפנים שלהן, שהופקד בידי סטודיו XS המתמחה בתכנון דירות קומפקטיות, כולל חפיפות בין חללים, ויתור על מסדרונות ופריטי נגרות ייחודיים המותאמים לכל טיפוס דירה. הסטודיו יצר כמה תכניות לבחירה שמאפשרות התאמה מקסימלית לאורח החיים ולצרכים של הדיירים, והן מייתרות את הצורך במעצב פנים או עבודות נגרות מוזמנות, וחוסכות בכך חלק ניכר מהתקציב. חלק מהתכנון כולל גם ייצור של פריטי ריהוט נארזים כמו שולחן אוכל מתקפל, או פינת עבודה שמוטמעת בתוך ארון. אלה מייצרים תחושת מרחב ונותנים מענה שימושי לכל צורך, ובכך הופכת דירה ששטחה 42 מ"ר ליעילה כאילו היה גודלה 70 מ"ר. בשטחים הציבוריים של הבניין תוכננו חלל עבודה מקורה ופתוח, וחדרי כביסה וגיהוץ שמרחיבים את שטח הפנים של הדירה ומחזקים את הקשר בינה לבין שטחי החוץ.


"יש קהל שלם שלא מקבל מענה מתאים ואיכותי למגורים בתל-אביב, והחלוקה הסטנדרטית של חדרים לא בהכרח מתאימה לו או לתקציב שלו"
חלל מרכזי – דירה בסגנון Cortado. תכנון אדריכלי ונגרות סטודיו XS. הדמיות סטודיו בונסאי



"עירוניות מתקדמת בתל אביב"
פרויקט מיקרו אבן גבירול 144-146. תכנון אדריכלי הפלטפורמה העירוני, הדמיות סטודיו 3DVIDION


"הדיון על דירת 4 או 5 חדרים הוא רדוד בעיני. לא משנה כמה חדרים יש בדירה אלא הפונקציונליות וההתאמה שלה למי שגר בה. יש קהל שלם שלא מקבל מענה מתאים ואיכותי למגורים כמו זוגות, הורה יחידני, רווקים ומשפחות עם ילדים שרוצים להמשיך ולהתגורר בתל-אביב והחלוקה הסטנדרטית של חדרים לא בהכרח מתאימה להם או לא מתאימה לתקציב שלהם. במקרים כאלה, מבצעים שינויים יקרים בדירה, בכדי להתאים אותה לצרכים. בדירות האלה תכננו מראש ריהוט שתפור כמו כפפה לסוג המגורים שהמקום מאפשר, חשבנו על כל הפריטים, אפילו על מתקן הנייר טואלט.
הדייר או המשקיע לא יידרשו להוסיף שקל כדי לקבל מוצר מושלם", מסכמת אביצור. החשיבה מחוץ לקופסה באה לידי ביטוי גם בתכנון האדריכלי והסביבתי של הפרויקט, שתוכנן על ידי היזמים, אדריכלים אדר סקר ויעל סגאה מ"הפלטפורמה העירונית", בשיתוף עם בעלי הדירות והחנויות בבניינים. "הפרויקט מייצג מבחינתנו 'עירוניות מתקדמת' – מונח רב תחומי, חברתי-תכנוני-כלכלי, המניע תהליכי תכנון שהתוצרים שלהם, כשהם מגיעים לדיוק, נראים כמובנים מאליהם, כמשהו שצריך היה להיות פה תמיד". אומרים סקר וסאגה.

חיים עירוניים לכולם

"המגורים הקומפקטיים הן אחת מהדרכים לאפשר מגורים במרכז תל אביב למי שידו אינה משגת לרכוש את הדירות הגדולות שמוצעות בפרויקטים של התחדשות בעיר או כאלו שזקוקים לדירה קטנה יחסית במרכז העיר ואינם רוצים להתפשר על דירות שאינן איכותיות", אומרת מיכל גליק, מנהלת השיווק של קרסו נדל"ן.
"פרויקט ME-CRO מתאים מאוד לאורח החיים העירוני והצפוף של תל אביב ומהווה פיילוט למדיניות ההתחדשות העירונית ברחוב. הוא כאילו מזמן את התיקון העירוני שבמסגרתו תצמצם עת"א את מכסת החניות בעיר ותאפשר בניית 'מיקרו דירות'".


חלל עבודה וישיבה פתוח לגינה
אדריכלות הפלטפורמה העירונית, הדמיות ברנד סטודיו


ומה לגבי חנייה?

"וויתור על החניות בקרב רוכשי הדירות בפרויקט הרבה פחות דרמטי מהאופן שבו הוא נתפס. ME-CRO נמצא במרחק הליכה מכל המוקדים בתל אביב – כיכר המדינה, כיכר רבין והיכל התרבות. תחנת הרכבת הקלה (הקו האדום) נמצאת מתחתיו, וכן תחנות האוטובוס, שמאפשרות גישה מהירה לכל מקום בגוש דן. כמוכן, הפרויקט נמצא במרחק דקות הליכה בודדות מתחנת הרכבת תל אביב מרכז, ורשת שבילי האופניים של תל אביב, הפרוסה סביבו, רק מרחיבה את האפשרויות. אם יש עיר אחת שאפשר לחיות בה בארץ ללא רכב מבלי להתפשר על ניידות זוהי תל-אביב. אגב, עיריית תל-אביב כבר קיצצה את תקן החנייה ותכנית המתאר שלה מעודדת יותר דירות בשטח הרבה יותר קטן. ככל שהקרקע יקרה יותר, הדרך היחידה להתגורר במיקום הכי מרכזי בישראל הוא בדירה פרקטית המתוכננת על פי צרכי הדייר".